اصطلاحات گوگل آنالیتیکس(GA4)

بنام خدا سلام عرض میکنم خدمت همراهان عزیز آمپول سئو seo در این مقاله قصد دارم شما را با تک تک اصطلاحات گوگل آنالیتیکس نسخه جدید(GA4) آشنا کنم که به سرعت بتوانید با آن کار کنید. این مقاله هم بصورت متنی و هم بصورت ویدئوی است اگر میخواهید درک بهتری از مطالب داشته باشید حتما بعد از مطالعه متن، ویدئو را هم چندین بار گوش کنید که در ذهنتان هک شود.

اگر بدنبال یادگیری اصطلاحات گوگل آنالیتیکس نسخه 4 هستید این مقاله را از دست ندید، تمام اصطلاحات بصورت ویدئو همراه با آموزش کامل در این مقاله توضیح داده شده که میتواند باعث یادگیری سریع تر شما شود.

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

همانطور که میدانید نسخه جدید گوگل آنالیتیکس که با نام GA4 شناخته شده با نسخه یونیورسال بسیار متفاوت است و کسانی که قصد دارند با نسخه GA4 کار کنند برای شروع باید تمام اصطلاحات آن را یاد بگیرند که در حین کار با آن با مشکل مواجه نشوند. در واقع با یادگیری اصطلاحات شما مقدار زیادی از راه را پیمودید و سرعت یادگیری مطالب به شدت افزایش پیدا می کند.

 

universal: نسخه قدیمی گوگل آنالیتیکس است

GA4: نسخه جدید و مخفف گوگل آنالیتیکس نسخه 4 است

property

به معنای مجموعه یا سازمان است که میتواند شامل چندین stream باشد، برای مثال ما یک شرکت یا کارخانه داریم حال این مجموعه به عنوان property در نظر گرفته میشود که میتواند دارای چندین سایت یا اپلیکیشن باشد.

stream

در بالا توضیح دادم که property یعنی شرکت یا سازمانی که داریم حال این شرکت ما میتواند چندین سایت یا اپلیکیشن داشته باشد به هرکدام از این سایت ها و اپلیکیشن ها یک streem می گویند.

Report

یکی از بخش های مهم گوگل آنالیتیکس که خودش شامل چندین زیر مجموعه میباشد همین بخش است که برای گزارش گیری کامل  از کاربران در سایت استفاده میشود هر اطلاعاتی که نیاز است بصورت پیش فرض در این قسمت وجود دارد.

session

یکی از اصطلاحات مهم و جدید گوگل آنالیتیکس نسخه 4 است.زمانی که یک کاربر وارد سایت ما میشود سریعا یک session ایجاد میشود و این session تا 30 دقیقه بعد از خارج شدن کاربر فعال است یعنی اگر کاربر از سایت ما خارج شود و قبل از اتمام 30 دقیقه مجددا به سایت ما برگردد همان session ادامه پیدا میکند اما اگر از زمان خارج شدن از سایت بیشتر از 30 دقیقه باشد اگر کاربر وارد سایت شود یک session جدید ایجاد میشود.

source

از مهمترین اصطلاحات گوگل آنالیتیکس میتوان به source اشاره کرد خب حالا این یعنی چی، بزارید با یک مثال براتون توضیح دهم مثلا سایت ما آموزش طراحی سایت با وردپرس است حالا کاربر داخل گوگل سرچ میزند آموزش طراحی سایت با ورپرس و گوگل هم لینک سایت ما را به کاربر پیشنهاد میدهد حال اگر کاربر روی لینک ما کلیک کند source یا همان منبع ما چی میشود؟ خب معلومه گوگل منبع است چون از طریق گوگل وارد شده است.

خب حالا که با اصطلاح source آشنا شدید اگر یک کاربر از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام روی لینک سایت ما کلیک کند source در این مثال چی میشود؟ احسنت سورس برابر با اینستاگرام است.

medium

این اصطلاح هم در گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است خب این medium چه کاربردی دارد در واقع نوع ترافیک به سایت ما را مشخص میکند ما دو نوع ترافیک داریم

1.ترافیک پولی

2.ترافیک رایگان

ترافیک پولی زمانی ایجاد میشود که ما یک کمپین تبلیغاتی داشته باشیم مثل گوگل ادز یا کمپین های تبلیغاتی که ما در شبکه های اجتماعی برپا میکنیم که medium  این نوع ترافیک بصورت paid,cpc.ppc است .

ترافیک رایگان یعنی اینکه ما هیچ هزینه ای برای اینکه به سایتمان ترافیک وارد کنیم پرداخت نکرده ایم  و medium این نوع ترافیک بصورت organic,referral,direct است.

organic search

همانطوری که در بالا توضیح دادم ترافیک های غیر پولی ما میتواند از نوع ارگانیک باشد حالا چه زمانی این نوع ترافیک را داریم؟ برای مثال ما یک سایت آموزش سئو داریم زمانی که کاربر در گوگل دنبال آموزش سئو میگردد و گوگل هم سایت ما را پیشنهاد میدهد اگر کاربر وارد سایت ما شود سورس آن گوگل میشود و medium آن organic میشود.

Direct traffic

یکی دیگر از ترافیک های رایگان Direct traffic  است در این نوع ترافیک کاربران آدرس سایت یا صفحات سایت ما را دارند و بصورت مستقیم لینک صفحات سایت ما را در مرورگر سرچ کرده اند.

referral traffic

همانطوری که در بالا گفتم این نوع ترافیک هم از نوع رایگان است، بزارید این نوع را با یک مثال براتون توضیح دهم برای مثال شما لینک سایت خودتان را داخل یه سایت دیگه قرار دادید مثل بک لینک کاربران از طریق زدن روی لینک وارد سایت  ما شده اند که medium آن از نوع referral حساب میشود.

paid traffic

این نوع ترافیک پولی هست ممکن است ما یک کمپین تبلیغاتی کلیکی برپا کنیم حالا ما یک لینک منحصر بفرد ایجاد میکنیم که کاربران از طریق تبلیغات کلیکی وارد سایت ما شده اند هروقت medium ما از نوع paid بود یعنی کاربران از طریق کمپین های تبلیغاتی ما را پیدا کرده اند.

New users

از اصلاحات رایج گوگل آنالیتیکس New users است ما دونوع کاربر داریم 1. کاربرانی که برای اولین وارد سایت ما شده اند 2. کاربرانی که یکبار از سایت ما بازدید کرده اند و مجددا به سایت ما باز گشته اند(Returning users)، حالا به کاربرانی که برای اولین بار وارد سایت ما شده اند New users میگویند.

Engaged session

تعداد کل سشن های تعاملی در سایت را نشان میدهد این سشن زمانی اتفاق میوفتد که 10 ثانیه حداقل کاربر داخل سایت باشد یا یک تبدیل در سایت انجام دهد یا حداقل دو صفحه از سایت را مشاهده کند.

Engagement rate

نرخ تعامل سشن ها را نشان میدهد (engaged session)/session = نرخ تعامل، نرخ تعامل دقیقا عکس نرخ پرش است هرچقدر تعامل در سشن ها بیشتر باشد(به صدرصد نزدیک باشد) یعنی سایت ما برای کاربر بیشتر موثر بوده و هرچقدر کم تر باشد (به صفر نزدیک تر باشد) یعنی سایت ما مورد علاقه کاربران نبوده.

Engagement session per user

تعداد سشن های تعاملی که هر کاربر ایجاد کرده است (engaged session)/(total users)= سشن تعاملی برای هر کاربر را نشان میدهد که یک کاربر چه تعداد سشن تعاملی در سایت ما ایجاد کرده است.

Average Engagement Time

میانگین مدت زمانی را نشان می دهد که اپلیکیشن در پیش زمینه یا سایت در مرورگر باز بوده تمرکز دارد، برای مثال ما وارد یک سایت میشویم حالا چه با گوشی یا لپ تاپ، تا زمانی که اون سایت روی صفحه لپ تاپ باز باشد یا روی گوشی به عنوان زمان تعامل در نظر میگرید.

Event count

تعداد دفعاتی که کاربران یک ایونت را شروع کرده باشند مثل اسکرول -کلیک روی دکمه – تکمیل خرید و… این تعداد بستگی به تعداد ایونت های شما هم دارد چون خود گوگل آنالیتیکس بصورت پیش فرض 5 یا شش ایونت دارد بقیه ایونت ها را خودمان میتوانیم بسازیم.

First visit

تعداد ایونت هایی که در اولین بازدید کاربر ایجاد شده اند این ایونت میتواند هرچیزی باشد اسکرول یک صفحه زدن روی دکمه خاص یا پرکردن یک فرم.

Page view

تعداد ایونت هایی که برای نمایش صفحات ایجاد شده است، برای مثال یک کاربر از 10 صفحه از سایت ما بازدید کرده اینجا page view برابر با 10 است.

Scroll

تعداد ایونت هایی که برای اسکرول صفحات ایجاد شده است، برای مثال یک کاربر 5 بار صفحات سایت ما را اسکرول کرده است که اینجا scroll برابر با 5 میشود.

User engagement

تعامل کاربران را نشان می دهد برای فعال شدن این ایونت کاربر حداقل یک ثانیه در یک صفحه از سایت بماند و خارج شود و یا بعد از دیدن یک صفحه به صفحه دیگر برود.

Conversion

زمانی که یک تبدیل رخ میدهد مثلا یک بازدید کننده به یک کاربر تبدیل شود یا به خریدار تبدیل شود یا مثلا یک فرم را پر کند، در واقع تبدیل یعنی ایونت هایی را که برای ما مهم است به conversion ها اضافه میکنیم.

Total revenue

مجموع کل درآمد  از سایت را نشان میدهد،زمانی این اصطلاح کاربرد دارد که ما فروشگاه خود را به گوگل آنالیتیکس کانکت کرده باشیم تا بتوانیم میزان درآمد را ببینیم.

نتیجه گیری

نسخه GA4 با نسخه یونیورسال متفاوت است و یک سری اصطلاحات جدید به آن اضافه شده است که برای شروع کار بعد از نصب گوگل آنالیتیکس بر روی سایت  نیاز است شما با آنها آشنا شوید که به درک مطالب کمک بیشتری میکند.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه بنده بودید کمال تشکر را دارم در صورت هرگونه سوال یا نظری در پایین همین صفحه میتوانید بپرسید به شما پاسخ خواهیم داد.

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *